Önbizalom járvány idején (is)

Frissítve: ápr 16

Sokan a cím láttán gondolhatják, hogy hagyjuk már, megint egy hurrá optimizmussal teli, pozitív pszichológián alapuló okosság, hogy lásd meg a dolgok jó oldalát. Ez a bejegyzés arról fog szólni, hogyan tudsz magadnak extra szorongást okozni, ha megkapargatva a felszínt, nincs minden rendben az önbizalmaddal általánosságban. A cikkben 5 gyakorlatot is hoztam, amivel erősítheted, nem csak most.


Az önbizalom összefügg azzal is, hogy mit gondolunk, mennyire tudjuk kezelni a nehéz helyzeteket, így a téma nagyon is aktuális.

Akinek alacsonyabb az önbizalma, meglesz róla győződve, hogy ő nem vagy csak nehezen képes megbirkózni a helyzettel, ennyi változással.

A tapasztalatom azt mutatja, hogy aki képes bízni önmagában, a képességeiben, könnyebben veszi az akadályokat általánosságban. És még valami, ne gondoljátok, hogy van az embereknek egy olyan különös csoportja, akik a mostani helyzetet játsznyi könnyedséggel veszik és nincsenek rossz érzéseik. Mindenkinek nehézségeket okoz a mostani krízis. Talán abban van különbség, hogy ki, mit hisz el önmagáról, képes-e túllendülni a nehézségeken.

Aki úgy érzi érintett az alacsonyabb önbizalom témájában, most azt tapasztalhatja, hogy a szorongásainak egyik része ebből a gondolatból (feltételezésből) is jön, hogy nem képes jól kezelni a helyzetet.


Ez a gondolat részben normális. Most soha nem tapasztalt helyzetbe kerültünk, néhány nap alatt beömlött annyi változás és jönni fog, annyi fronton, ami az élet minden területét érinti és nem "majd csináljunk egy tervet valamikor" hozzáállást követel, hanem most azonnal, nincs választás. Az aggodalom, a bizonytalanság, a düh, elkeseredettség, félelem, szomorúság ... amit érzünk mind helyén való.

Mindannyian arra törekszünk a mindennapjainkban, hogy a történéseket mi kontrolláljuk, mi határozhassuk meg, hogy milyen ütemben, mi történjen velünk, ami biztonságot nyújt. Átmenetileg ezt a biztonságot most nem tudjuk megadni magunknak, viszont ahogyan telnek a napok, úgy kezdünk el alkalmazkodni és jó gyakorlatokat kifejleszteni. Ez nem jelenti azt, hogy nincsenek időről-időre rossz érzéseink, nehéz napjaink, mert igenis vannak, lesznek és ez így van jól, így természetes.

Talán lesznek, akikben megfogalmazódik majd az is, hogy mit tanulhatnak ebből a helyzetből, vagy megfigyelik, hogy életük milyen területeire világít rá a mostani helyzet, miben szeretnének változtatni.

De térjünk vissza az önbizalomra. Gondold át, hogy más helyzetekben mennyire szokásos, hogy jelen van ez az érzésed, hogy egy helyzetet nem vagy képes megoldani? Gyakran érzed ezt?

Szokás mondani, hogy van aki túlkontrollál dolgokat a magánéletében vagy a munkájában. Mindent irányítani szeretne. Azt szoktuk gondolni, hogy ezt azért teszi, mert nem bízik másokban. Az igazság az, hogy bármilyen hihetetlen, ebben az esetben is arról van szó, hogy az a valaki saját magában nem bízik.

Valamelyik talán rád is jellemző? Ha igen, akkor a mostani félelmeidnek, szorongásaidnak egy része valószínű, hogy innen is származik.



Mit tehetsz most az önbizalmad és önmagad megerősítéséért?


1. Ha most elgondolkodtál, hogy a félelmeid egyik fele az önbizalomhiányból is származhat, ezzel máris tettél egy lépést, ezt le tudod választani az eseményekről és koncentráltan tudsz ezzel foglalkozni.

2. Most megkérlek arra, hogy készíts egy listát, fogj egy papírt és írd fel 30 pozitív tulajdonságodat. Adj magadnak egy időkorlátot, mondjuk 15 percet. Maga a gyakorlat a végén jó érzéssel tölthet el, mert igen, van 30 pozitív tulajdonságod! Mely tulajdonágaidra támaszkodhatsz most?


3. Megelőzve az elszigetelődést is, kérd meg a barátaidat, családod tagjait, hogy mondjanak 5 pozitív tulajdonságot rólad. Ne engedd, hogy általánosságban fogalmazzanak, kérj tőlük konkrét történeteket, amelyekből kiderültek számukra ezek a pozitív tulajdonságok. Az a tapasztalatom, hogy sokszor olyan dolgokat is kiemelnek, amire nem is gondoltál volna.


4. Gondold át, hogy milyen sikereket értél eddig el (magánélet, gyermeknevelés, munka, hobbi). Mit tettél ezért? Egészen konkrét dolgokra gondolok és gyűjtsd össze hozzá, hogy ezekhez milyen konkrét tulajdonságaid kellettek? Hogyan tudod ezeket most is hasznosítani?


5. Emlékezz vissza, hogy az igazán nehéz helyzetekben, milyen tulajdonságaidra támaszkodhattál? Mi volt az, ami átsegített? Ennek köszönhetően, mit tettél, hogy kikerülj a helyzetből? Ezek a tulajdonságaid most is itt vannak veled.


A fenti gyakorlatok mind hozzásegítenek ahhoz, hogy tudatosítsd magadban azokat a tulajdonságaidat, amelyekre támaszkodhatsz most és máskor is, ami pedig kihatással lesz az önbizalmadra nehéz helyzetekben!

Sokat lehet most olvasni számtalan segítő cikkben, hogy hogyan tudod visszaszerezni a kontroll érzését, mit tudsz megtenni ebben a vészhelyzetben, mivel számtalan segítő cikk található ebben a témában, ezért most ezzel nem venném el az idődet, de ha mégis olvasnál, ide linkelem nektek a Magyar Pszichológiai Társaság nagyon alapos tájékoztatóját, hátha találtok benne hasznosat: http://mipszi.hu/cikk/200318-pszichologiai-vonatkozasu-kerdesek-valaszok-koronavirussal-kapcsolatban?fbclid=IwAR1_xccZUM04bVh25OSowOTk7i1mcA4mhtHfXCiq3FY-6Z7X6L9qISN9mXQ)


Amiről még nem esik túl sok szó, az a helyzetet elfogadása. Ha ágálsz ellene, még plusz feszültséget is okozol magadnak és így másoknak is a környezetedben, emellett mindaddig, ameddig ellenállsz, éppen a megoldáskereséstől fosztod meg magad..

Igyekezz kívülről nézi magadra, a viselkedésedre, a helyzetedre, amikor pattanásig feszülnek az idegeid. Ez segít abban, hogy felfokozott érzelmektől kicsit távolabb kerülj és higgadtabban tudj beszélni, dönteni, cselekedni vagy korrigálni egy már kicsúszott mondatot. Az a tapasztalatom, hogy valahogy mindannyian jobban érezzük, hogy min megy keresztül a másik, talán megértőbbek is vagyunk sok szempontból (sok szempontból nem).


Azt vajon tudatosítottad-e magadban, hogy megértőnek nem csak másokkal kell lennünk, de magunkkal is. Most egy olyan változásban vagy benne, amit nem akartál, de itt van és éppen igyekszel megoldani. Egy olyan változásban, aminek a megoldását te és mindannyian most tanuljuk. Nézd el magadnak, ha nem megy azonnal úgy, ahogyan szeretnéd.

Ez a helyzet lesz mindannyiunk számár a bizonyíték arra, hogy sokkal több változásban vagyunk képesek helytállni, mint amire gondoltunk.


Itt olvashatsz még az önbizalom és önismeret összefüggéséről.

https://www.pszichecoaching.hu/ki-vagyok-en


Vigyázzatok egymásra!


Áhli Mariann

magánéleti-, karrier- és kisvállalkozói coach

pszichecoaching@gmail.com



​© 2020 by Psziché Coaching

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now