Az alkotó, művészi beállítottság és a tudatos, üzleti szemlélet találkozása.

A hobbi mikor válik munkává? A számunkra fontos értékek hogyan határozzák meg a választott irányt? Anikó, a Dream-hole alapítója mesél nekünk az ő vállalkozásáról, az indulásról és a vállalkozása fejlesztéséről.


Mesélj egy kicsit magadról.

Nagyon szerencsés vagyok azzal kezdem, mert kis óvodás korom óta pontosan tudtam, hogy grafikus szeretnék lenni.


Mi az, ami ennyire biztos iránymutatást adott? Honnan vetted észre, hogy igen, ez az?

Ha bármit kaptam, az volt az első, hogy lerajzoljam. Ezt a szüleim is felismerték, ezért elvittek egy képzőművészhez, aki foglalkozott gyerekekkel. Mindig is annyira foglalkoztatott a művészkedés (festés, rajzolás és későbbiekben a digitális formája), hogy nekem a grafika nem a munkám, hanem valóban a hobbim.

Ha magamat is kell meghatároznom, akkor én grafikus vagyok. Persze emellett anya és feleség is.

Bár édesanyám nem akarta, hogy grafikus legyek, mert anno azt gondolta, abból csak éhen halás lesz. Közgazdasági szakra is beírattak középiskolában, de művészettörténetből is érettségiztem a közgazdaság szakirány mellett.

Majd elmentem egyetemre, végig ösztöndíjas voltam, mert az átlagom nagyon jó volt. Ami egyáltalán nem okozott erőfeszítést, mert azzal foglalkozhattam, amit szeretek. Az egyetem évei alatt ösztöndíjból tartottam fent magam, mivel még ekkor is nagy vitaforrás volt a családban az általam választott hivatás és nem akarták elfogadni.


Számodra az alkotás mit jelent?
Mindent és leginkább önmagamat. Ez egy kifejezés. Semmilyen más területet nem tudnék elképzelni. A vállalkozással persze sok minden más jár, pl. könyvelés, adminisztráció és minden egyéb, ez azért erőfeszítéssel jár. És itt válik a hobbim munkává.

Gondolkodtál már azon, hogy a kreativitásoddal, a tehetségeddel, mit szeretnél adni az embereknek vagy a világnak?

Az esküvői vállalkozással a párok életének egy fontos pillanatában vagyok jelen és kísérem őket végig, hogy a nagy napjuk pont olyan legyen, mint amilyennek elképzelték. Emellett vállalkozások arculatát meghatározni is felemelő érzés, olyan termékek megjelenését terveztem meg amivel nap mint nap találkoznak az emberek. Jelenleg a szecesszió alaptételét követve, miszerint egy hétköznapi tárgy is bírhat művészi értékkel, a kreativitásom és a tehetségem anyagilag kifizetődő termékek/szolgáltatások létrehozásában jelenik meg. Amivel semmi probléma, mert élvezem a munkám! A későbbiekben, a “nyugdíjas” éveimben szeretnék visszatérni a művészet tiszta, önmagáért való aspektusához. Szeretnék befele fordulni, festeni, rajzolni, alkotni. Azt nem tudom, hogy a világnak lesz e erre szüksége, nekem mindenféleképpen. Jó lehetőségnek gondolom a gyerekek művészi tanítását is, talán így tudnám a legtöbbet adni a világnak. :)


Mik a fontos értékek az életedben.

Hűség és a család, ezek jelentik számomra a biztonságot.


Látsz némi összefüggést a számodra fontos értékek és a tevékenységed között? 😊

… (mosoly😊) Hát nem is tudom …

De ezen kívül más területeken is tevékenykedünk és sok más terméket készítünk.


Mi volt számodra a legkedvesebb visszajelzés az ügyfelektől?

Sok pozitív visszajelzést kapunk, ami mind fontos. Számos párom volt, akik az esküvőjük után, a későbbiekben egy újabb fontos életszakaszban, valamilyen fontos esemény kapcsán kérték a segítségünket, mint például egy keresztelő, szülinap vagy épp egy házassági évforduló.

Kicsit belelátunk az életükbe. Küldenek képeket. Ez nagyon jó érzés.


Mit kedvelnek benned igazán?

Hogy minden esküvőt kicsit a sajátomnak érzek. Minden egyes meghívót, ajándékot úgy készítek el, mintha magamnak készíteném. Ezt érzik is. Nem sablont gyártok, nálunk minden termék egyedileg, kézzel készül. Innovációra törekszem, figyelemmel követem a külföldi trendeket és próbálom behozni.


Hogy jött a vállalkozás? Szülés után vagy korábban?

Grafikusként kezdtem egy magyar kézben lévő sportszergyártó cégénél, majd az idő előrehaladtával vezető grafikusi pozíciót értem el. 8 grafikus 2 dekoratőr tartozott a csapatomba és mi, mint egy nyomdai stúdió működtünk.

4 évig dolgoztam ott, a szakma minden elemét meg kellett tanulnom, rengeteget adott, de baromi stresszes volt. Ezért átmentem egy másik cégcsoporthoz, sok eltérő profilú céggel dolgoztam ott is.

A saját vállalkozás indítása, mindig is foglalkoztatott. Amikor megvolt a kellő szakmai tapasztalatom elkezdtem gondolkodni, hogy mi is lenne az amivel szívesen foglalkoznék.

Egyik nap, amikor munkába mentem, hallottam a Lépj a piacra pályázatról a rádióban, amin el is indultam és megkaptam. Akkor már terveztük a babát, azt is tudtam, hogy Százhalombattáról a XIII. kerületbe a munkahelyemig az út oda-vissza 1,5 óra, amint gyerek mellett nem tudok megtenni minden nap. Ez a két dolog volt az elindítója a vállalkozásnak.

Azóta nagy pályázatfigyelő lettem. Így nagyon örültem amikor egy barátnőm a Széchenyi pályázaton, 4,5 millió forintot kapott vállalkozása beindítására, és a pályázat nem követelt meg önerőt, teljes finanszírozásban zajlott. Ha ebben gondolkodik valaki, akkor fontos, hogy ne indítsa el a vállalkozását a pályázat előtt. Kell üzleti tervet csinálni. De ha nem is pályázol, nagyon hasznos. Jó, ha készítünk egy folyamat listát is, mit, hol kell bejelenteni és miket kell eldönteni pl. vállalkozási forma, stb.


Az átmenetben voltak-e elbizonytalanodásaid?

Voltak, de a férjem ott állt mellettem, mindenben segített, amiben tudott.


Mióta működik a vállalkozásod és hogyan alakulnak a megrendelésszámok:

3 éve indult a vállalkozásom és folyamatosan növekszik a megrendelésszám, amiért rengeteget dolgoztam, az elején nem mondtam semmilyen munkára nemet.


Hogyan jut el az ember a vevőihez az elején?

A legolcsóbb és legegyszerűbb nekünk a Facebook. Koncentráltan tudsz eljutni azokhoz, akihez szeretnél. Benne vagyok egy tematikus csoportban, ahol menyasszonyok kérnek ajánlatot és osztják meg véleményüket a szolgáltatokkal kapcsolatban. Itt tudok ajánlatokat adni és korábbi menyasszonyaim is aktívan ajánlanak, így erről az oldalról is sok megrendelésem érkezik.

De nagy marketing erővel bír az is ha, az ügyfelem megosztja az ő közösségi oldalán a termékemet, mert elégedett! Mi is motiválhatjuk az ügyfeleket a termékeink reklámozására, kedvezményekkel, csak kérni kell őket, a legrosszabb, ami történhet, hogy nemet mondanak!

Gyakorlatba átültetve mondok még egy példát, egy kozmetikus hölgy szeretett volna velem szórólapot csináltatni, aki esküvői sminkkel is foglalkozik. Megkérdeztem tőle, hogy rákerülhetek-e én is a szórólapra és cserében adok kedvezményt. Rákerültem.

Illetve kialakítottam egy olyan együttműködő partneri kört, akiknek ugyanaz a célcsoportjuk, mint az enyém (dekoratőr, helyszín, fotós, sminkes, stb.) és egymást ajánljuk.

Mozgósítottam a kapcsolati hálómat is, voltak olyan régi ügyfeleim a volt munkahelyeimen, akik hozzám voltak lojálisak, így a mai napig vannak innen fix megrendelőim.


A karrierváltó mit tud tenni, ha nincs kapcsolati hálója?
Én igyekeznék egy olyasvalakit találni, aki végigjárta, amire készülök és tőle tanulnék, kérdeznék.

Mi az, amire a korábbi munkahelyeid megtanítottak és a vállalkozásod működtetésében segít?

A szakmai tapasztalaton kívül volt egy főnököm, aki mindig azt kérdezgette miért ilyen drága, miért ilyen lassú valami és amikor átkerültem a másik oldalra rájöttem, hogy igaza volt.

Ha valamit nem kér az ügyfél, de szerintem szebb lenne tőle, akkor nem csinálom meg, mert idő és valójában nem kérte. Oké, hogy a hobbim a hivatásom, de kell egy üzleti szemlélet. Például régen nem érdekelt, hogy van 1 db selejt, ma már azért ezt nem így gondolom, ez az én zsebemre megy. Meg kell tudni húzni a határt, mert ebből élek.

De valójában rengeteg olyan tudást szerzünk a munkatapasztalatainkból, amit hasznosítani tud az ember.


Szerinted kinek való a vállalkozás? Ki az a típus?

Ha nőkről beszélünk, akkor általában a szülés a vízválasztó, mert a gyerekek érkeztével az idő, mint forrás felértékelődik és ekkor válik igazán pozitívummá a kötetlen munkaidő és a homeoffice lehetősége. Szerintem vállalkozás indításához talpraesettség, kitartás és gyors döntéshozási képesség kell, illetve hogy használjuk ki a lehetőségeket!


Időgazdálkodásban mit javasolnál az anyukáknak?

Az elején ugye nem mondtam munkára nemet. Hétvégén is válaszoltam a megkeresésekre, most jutottam oda, hogy a hétvége a családé. Ha 10 e-mail is jön, majd hétfőn megválaszolom.

De a kérdésedre a válaszom összefügg a megrendeléseim számával és az áremeléssel. Voltak pillanatok, amikor úgy éreztem, hogy túl sok és nem bírom, tudtam azt, hogy több időt nem vagyok képes dolgozni, ezért a másik lehetőség az ilyenkor, hogy árat emelünk.

Ezzel azt értem el, hogy kevesebb időráfordítással, ugyanannyi bevételem származott. Valamint az örök dilemmát, miszerint mi a helyes egyensúly a mennyiség és a minőség összefüggésében, én ezzel a döntésemmel a minőség irányába billentettem ki a mérleg nyelvét.

Emellett lehetőség szerint automatizáljunk, amit lehet (például árajánlathoz kalkulációt), alakítsunk ki napi rutint – amit én a gyerek köré szerveztem természetesen - , tömbösítsd a munkafolyamatokat hosszúságuk, komplexitásuk szerint vagy aszerint, hogy mi időpont vagy határidő függő.


Szerintem a te sikered az, hogy a művészeti beállítottságod mellett megtanultad az üzleti szemléletű gondolkodást.

Igen. Régen jobb agyféltekéből döntöttem, most már egyre inkább a ballal hozok döntéseket. Meg az én férjem két lábbal áll a földön, aki biztonságot ad. Mi egy nagyon jól működő pár és rendszer vagyunk.

Másrészt pedig én nem pénzt kaptam a sorstól vagy a jó Istentől, hanem eszközöket, hogy elérjem a vágyaimat és hogy stabilitást, biztonságot tudjak teremteni az életemben.

Ezzel mit szeretnél mondani másoknak?

Hogy figyeljenek a lehetőségre, ismerjék fel és éljenek vele. Sok kis lépcsővel előbb-utóbb oda jutunk, ahova szeretnénk és onnan vissza is lehet lépni, ha mégsem a miénk. A-ból B-be rengeteg úton el lehet jutni és nem csak egyenesen.

Van aki el sem mer indulni, mert már most azon aggódik, hogy mi lesz menet közben vagy ha nem B-be, hanem netán C-be akar eljutni. Ez ellen mit lehet tenni?

Tervezni. Nekem volt A, B, C, D tervem. Felmértem, hogy milyen helyzetek jöhetnek és arra mit lehet reagálni, de azt is tudatosítottam magamban, hogy van olyan, amire nem lehet felkészülni, ha ott leszek majd megoldom.


Hogyan reagálsz arra, ha nem a tervek szerint alakulnak a dolgok?

Alkalmazkodni kell. Amit nem tudsz megváltoztatni, abból a legjobbat kell kihozni. De a döntéseimben törekszem a megfontoltságra, ezáltal redukálni ezeket a helyzeteket.


Mi a terved az elkövetkezendő 1 évre?

Továbbra is fejlesztek, eszközökbe ruházok be, olyanokba, amivel gyorsabban, jobban vagy olcsóbban tudok dolgozni.


A te történetednek mi az esszenciája? Mit üzennél a vállalkozni vágyó anyukáknak, nőknek?
Merjenek, ne féljenek attól, hogy a gyereknevelés rovására megy, legyenek kitartóak és tudatosak. A hibákat pedig lehet korrigálni. Ehhez készüljenek fel, hogy hozzájön az énidő lecsökkenése. Az énidő nekem a munka, persze ez csak akkor lehet, ha szeretem amit csinálok.



​© 2020 by Psziché Coaching

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now