Krízis, mint nagyító

Frissítve: ápr 16

A személyes történetemmel kezdem.

A március 13-i bejelentést követő napokat nálam egy rövid felpörgött időszak követte. Utólag visszatekintve pánikszerűen kerestem, hogy milyen módokon tudok másoknak segíteni ebben a nehéz helyzetben (ezt hívják úgy, hogy cselekvésbe menekülés). Ezzel párhuzamosan az aggodalom és bizonytalanság engem is elárasztott, de nem a megbetegedéstől való félelem volt az oka, hanem a családom féltése, a tőlem segítséget kérők várható időszakos csökkenése és hogy mikor lesz ennek az egésznek egyáltalán vége és addig is milyen változásokat, veszteségeket kell még átélnünk. Számomra ez volt a meghatározó.

Úgy éreztem jött ez a vírus és elvette az eddigi életem, a terveimmel együtt és csak bizonytalanságot hozott. Aztán jött a kijárási korlátozás, ami egy jó nagyot "rúgott" rajtam. Maga a tudat, hogy a szabadságom korlátozódik - annak ellenére, hogy egyetértek vele -, a bezártság érzését hozta magával és elfojtott dühöt.

A hangulatomat tekintve hullámvölgyek (hegyek nélkül) követték egymást az első 2 hétben, rosszul aludtam, hol így keltem, hol úgy, borult a napi rutin, a biztonságos keretek. Úgy éreztem minden nap ugyanolyan és ki tudja meddig lesz ez így.

Bal agyféltekével tudtam, hogy mit kellene tennem. Tudtam, hogy sokat segít, ha tudatosan megtervezem az új működésemet, alternatívákat keresve, de mintha valami nem engedett volna, hiányzott a belső erő. Időre volt még szüksége a lelkemnek.


Kihangosítottam az érzéseimet, hagytam, hogy megéljem, ami éppen bennem van, aztán amikor elég mélyre jutottam, megnyílt a lehetőség az újrarendeződés felé. Rájöttem, hogy a koronavírus miatt nem csak a járvány ideje alatti életemet kell újra kereteznem. Ez a vírus nagyítóként mutatja meg életem azon területeit, ahol tennivalóm lenne.


Körülbelül 2 hétig tartott a helyzet teljes elfogadása, minden bizonytalanságával együtt, a korábbi életem és terveim időszakos elvesztéséből adódó rossz érzéseken való túljutás. Mindezeken túllépni úgy, hogy tudtam, a hozzám forduló klienseknek biztos támaszt kell tudnom nyújtani, nem volt könnyű.

Egyik reggel elővettem az életkerék gyakorlatot, hogy segítségen az újra keretezésben.

Ezt szeretném ma megmutatni nektek is. De először is ...


Mit jelent az, hogy nagyító ez a mostani állapot és mit mutat?


Ennek a krízisnek megvan az a sajátossága, hogy felerősítve megmutathatja mindazt, amiben eddig léteztünk, ahogyan éltünk, döntöttünk nap, mint nap. És kíméletlenül szembesíthet minket egy vagy akár több dologgal is. Milyen dolgokkal?


  • Hogy eddig elbújtunk a megoldandó személyes problémáink és végső soron önmagunk elől, ki munkamániával, ki a folytonos társasági élettel, állandó programozással, örökös tevékenységbe merüléssel.

  • Hogy az egyedüllét számunkra egyenlő a magánnyal.

  • Hogy nem vagyunk jóban önmagunkkal.

  • Hogy eltávolodtunk a párunktól.

  • Hogy nehezünkre esik segítséget kérni.

  • Hogy nem tudunk nemet mondani.

  • Hogy mindent magunkra vállalunk.

  • Hogy háttérbe szorítjuk magunkat.

  • Hogy jobban kellene törődni önmagunkkal is.

  • Hogy meg kellene tanulnunk jobban kezelni a stresszt és a feszültséget.

  • Hogy nem is szeretjük a munkánkat.

  • Hogy nehezen tudunk másokhoz kapcsolódni.

  • Hogy több minőségi időt kellene a családunkkal tölteni.

  • Hogy többet kellene törődnünk az egészségünkkel.

  • Hogy az otthonunkat szebbé, otthonosabbá, rendezettebbé tehetnénk.


Lesznek, akikben megjelenik majd - talán nem is tudatosan -, hogy amit számukra felnagyít és megmutat a jelenlegi helyzet, ementén elkezdjenek segíteni önmagukon. Lesznek, akik a koronavírus okozta krízis által közelebb kerülnek önmagukhoz - ami kezdetben akár abban nyilvánulhat meg, hogy találkoznak a rossz érzéseikkel -, majd túljutva ezen legyőzik a magányt, mélyebb megértésekhez jutnak és új megoldásokat keresnek az életük problémás helyzeteire/területeire.

Én abban hiszek, hogy a krízisben benne van ennek a megújulásnak a lehetősége.

És lesznek olyanok is, akik "túlélni" szeretnék ezt a mostani helyzetet és a járvány végeztével tovább fogják élni életüket úgy, ahogyan azt március elején abbahagyták.


8 fontos életterületünk a koronavírus előtt, alatt és után


Testi és lelki egyensúlyunkat mindenkor 8 területtel való elégedettségünk határozza meg. Mik ezek?

Én, párkapcsolat, család, barátok, munka, életkörülmények, egészség-életmód, szabadidő.

A jelenlegi krízishelyzetben ezeken az életterületeinken gyökeres változások következtek be egyik pillanatról a másikra.

Az életkerék gyakorlatot, amit ma szeretnék nektek megmutatni, több fajta céllal tudjuk használni.

  • Életterületeink elégedettségünk tükrében

  • Életterületeink vizsgálata a ráfordított idő tükrében

  • Napi, heti rutinunk felülvizsgálata, módosítása

  • Összehasonlítás: milyen volt az életünk a járvány előtt és milyen most, mit mutat a nagyító? Mi az, amit már most tudunk, mit szeretnénk, milyen legyen az életünk, ha ennek az egésznek végre vége lesz?


A mostani helyzetben extrém módon tolódhatnak el egyes területek minőségileg, mind pedig a ráfordított idő tükrében. Például édesanyaként megfogalmazódhat most benned, hogy hagyjalak már, örülsz, ha ágyba kerülsz esténként és túléled ezt az egészet, nem hogy elemezgesd magad és az életed.

A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy korábbi életünkben is előfordult viszonylag gyakran, hogy valamire nem jutott időnk, a felmerülő problémák megoldásáról az egyes területeken nem is beszélve.

Bárki, bármilyen helyzetben is legyen, függetlenül attól, hogy családos, egyedülálló, férfi vagy nő, a legnehezebb lépés mindig az első, Az első lépés nehézsége abban rejlik, hogy a sodródás leállítását, a sebessége lassítását, az irány megváltoztatását csak mi magunk tudjuk megtenni úgy, hogy mi is megállunk és felteszünk magunknak néhány kérdést, amelyekre őszintén válaszolunk. Csak így lehetséges.


Az ideális életkerék mindenkinek mást jelent és élethelyzet függő. Mindenki fejében él egy kép, hogy milyen lenne a tökéletes egyensúly, de a jelenlegi helyzetben azt javaslom, hogy ne a tökéletesre törekedjünk, hanem a számunkra elég jóra, eggyel jobbra, mint a mostani állapot és gondolkodjunk inkább hosszú távon... Milyen életet szeretnénk a járvány után? Miben legyen más, mint a járvány előtti?


Tarts velem és ezzel az egyszerű életkerék gyakorlattal megteheted az első fontos lépést, a jelenlegi helyzet tudatosítását és az újratervezést.


Gyakorlat

Szánj a feladatra ca. 30 percet, végy egy papírt és tollat.

Tedd fel magadnak az összes lenti kérdést, amelyek a 8 életterület szerint vannak strukturálva, majd gondolataid, érzéseid, válaszaid alapján 1-től 10-ig pontozd, hogy melyik életterületeddel vagy a legelégedettebb és melyikkel kevésbé.

10-es pontszám azt jelenti, hogy teljesen elégedett vagy az adott életterületeddel, az 1-es pontszám pedig, hogy teljesen elégedetlen vagy.


A kérdések alatt találsz egy minta kört, amely 8 cikkre van felosztva, minden egyes cikk egy-egy életterületet jelöl. Ezt alapul véve rajzold meg a saját körödet és jelöld be rajta az egyes életterületeidhez tartozó pontszámokat ( a kör középpontja a 0 érték, a kör külső pontjai a 10-es értéket mutatják), majd kösd össze a pontszámaidat egy vonallal. A járvány előtti, a járvány alatti és a járvány utáni életkerekedet is el tudod így készíteni, amiből megfigyelhetőek a különbségek, azonosságok, de választhatod akár azt is, hogy csak a mostani életkerekedet készíted el.

A minta kör alatt további kérdéseket találsz majd a saját, egyéni cselekvési terved alapjaként.


Életterületek és a hozzá kapcsolódó kérdések


Én

  • Elégedett vagy magaddal?

  • Szereted és szerethetőnek tartod magad?

  • Több jó vagy több rossz tulajdonságot tudsz mondani magadról?

  • Van konkrét dolog, amit kimondottan megváltoztatnál saját magadon?

  • Milyennek látod magad kívül és belül?

  • Mennyit és mit teszel meg a személyiséged fejlesztéséért?

  • Képzed-e, fejleszted-e magad?

  • Kiegyensúlyozottnak érzed magad?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?

Párkapcsolat

  • Van párkapcsolatod?

  • Kielégítő a kapcsolatod lelki és fizikai értelemben is?

  • Kölcsönösen megértitek, támogatjátok egymást?

  • Egyetértetek fontos kérdésekben?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?

Család

  • Összességében támogatónak érzed a családod?

  • Megfelelőnek tartod a kommunikációjukat / kommunikációt?

  • Tudtok együtt megfelelő közös időt tölteni?

  • Ritkán fordulnak elő veszekedések?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?


Barátok

  • Vannak barátaid?

  • Tudtok elég időt együtt tölteni?

  • Őszintén tudtok beszélgetni egymással?

  • Ha szükségét érzed, számíthatsz rájuk?

  • Szoktál kapcsolatot kezdeményezni másokkal?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?


Munka

  • Van munkád?

  • Szereted azt, amit csinálsz?

  • Meg vagy elégedve a teljesítményeddel?

  • Elismerik a munkádat?

  • Jól kijössz a főnököddel, kollégáiddal?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?

Egészség - életmód

  • Nincs hosszabb ideje tartó betegséged?

  • Megfelelően táplálkozol, sportolsz, alszol?

  • Kiegyensúlyozottnak érzed magad?

  • Kezelhető életedben a stressz mértéke?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?

Életkörülményeid

  • Anyagilag biztonságban érzed magad?

  • Meg vagy elégedve a szűkebb és tágabb lakókörnyezeteddel, lakással, házzal, amiben élsz?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?


Szabadidő

  • Van hobbid, kedvelt szabadidős tevékenységed?

  • Elég örömet hoz ez az elfoglaltság?

  • Elég időd jut önmagadra vagy a pihenésre?

  • Tudsz spontán és felszabadult lenni?


Hányasra értékeled 1-től 10-ig?



Életkerekem a koronavírus előtt / alatt / után


Most pedig rajzold be a megfelelő értékeket, az egyes életterületekhez és kösd össze egy vonallal őket.

Életkerekem a koronavírus előtt/alatt/után

Kérdések önmagadhoz


Összességében hogy látod, milyen az életed most a koronavírus idején, mik a legnagyobb változások? Vannak-e azonosságok?

Mely életterületeken kellene változtatni akár minőségében, akár a ráfordított idő mennyiségében? Melyik területtel kellene többet, melyikkel kevesebbet foglalkozni? Milyen hatással lenne a többi területre? Milyen hatással lenne rád?

Van több terület is, amin érdemes lenne változtatni? Melyikkel kellene kezdened, amely akár több területre is hatással lehet?

Milyen hatása lenne rád rövid és milyen hatással hosszú távon?

Mi a legrosszabb, ami történhet, ha a dolgok nem változnak?

Mi gátol benne, hogy változtass? Találsz-e magadban valamit, ami a jelenlegi helyzet fenntartását valahogyan támogatja? Mi az - ami, ha bármilyen furcsa is - , de talán jó a mostani helyzetben, mi az előnye? Mit kezdhetnél vele?

Milyen meggyőződéseden kellene változtatnod hozzá?

Melyik terület változása lenne a legnagyobb hatással az életedre? Mik lennének a pozitív és mik a negatív hatások?

Ki tudna benne segíteni és mivel?

Van-e olyan a környezetedben, aki nem támogatja a változást? Szerinted milyen hatása lenne rá? Hogyan és mikor tudnád neki elmondani, hogy számodra ez miért fontos, neked mitől lenne jobb?

​A változásért mi az az egyetlen dolog, amit már ma, holnap és a jövő héten is megtehetsz?

Mire lenne szükséged hozzá, amiért te tudsz tenni? Mi lenne az?

Milyen tulajdonságaidra támaszkodhatsz, ami ott van benned, mint belső erőforrás?




Írj cselekvési tervet, hogy milyen lépéseket tehetnél azért, hogy kiegyensúlyozottabbá válhass most és hosszú távon vagy, hogy egy régebb óta fennálló problémádat/helyzetedet megoldd.


Ha úgy érzed ketten könnyebben jutnánk előre, fordulj hozzám bizalommal online a járvány idején is.


Köszönöm, ha megosztod, hogy minél többekhez eljuthasson a bejegyzés.


Áhli Mariann

magánéleti - karrier - kisvállalkozói coach

pszichecoaching@gmail.com


​© 2020 by Psziché Coaching

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now