Leteszem a túlzott megfelelést - tanácsok, hogy hogyan indulj el

Frissítve: 2019. máj 16.


A tavalyi évben a legtöbb reakciót kiváltó posztom Aranyosi Ervin: Megfelelés című versének megosztása volt.

Sokakat, vagyis szinte mindenkit érint a téma ezért még tavaly arra jutottam, hogy segítő munkámban nagy hangsúlyt fogok fektetni arra, hogy a túlzott megfelelés leküzdésében segítsem a hozzám fordulókat.


Az a feltételezésem, hogy ha olvasod ezt a bejegyzést, akkor némileg téged is érint a téma, talán te is szívesen leadnál a megfelelés terhéből.


Előre bocsátom, ne feledd, hogy egy olyan dolgot szeretnél megváltoztatni magadban, ami valószínűleg hosszú ideje működik benned (lehet, hogy annyi idős, mint amennyi vagy), ezért türelemmel (magad iránt) és kitartással csak te tudsz rajta változtatni!


De mi is ez a megfelelés?

Az a vágy, ami kivétel nélkül mindenkit érint. A vágy, hogy szeressenek és elfogadjanak bennünket. Úgy, ahogyan vagyunk. Álarcok nélkül.


Miben nyilvánul meg? Él bennünk egy sokszor nem tudatos kép azzal kapcsolatban, hogy mikor vagyunk szerethetők, mikor fogadnak el bennünket.


Írok néhány példát, persze a felsorolást a végtelenségig lehetne bővíteni:

- Amikor a munkahelyeden megint te vállalod be a túlórát már sokadjára egymás után

- Mikor kerülöd a véleményed kinyilvánítását legyen szó apró dolgokról (mondván, hogy ez igazán nem lényeg) vagy nagyobbakról (mondván nem mered, mert ki tudja mi lesz belőle)

- Ha a működési módod, hogy magadat, vágyaidat, akaratodat háttérbe szorítod, mert mindig fontosabb helyette más

- Amikor sosincs időd magadra

- Amikor mindent tökéletesen szeretnél csinálni és ha hibázol, te vagy önmagad legnagyobb kritikusa

- Amikor felnőtt nőként vagy férfiként még mindig a szüleid irányítanak

Az már egy mélyebb gondolatmenet lenne, hogy milyen okok állnak emögött és honnan tanultuk, hogy az elfogadást másoktól ily módon "érjük el" és milyen kapcsolati dinamikák tartják fent. Úgy, ahogyan az számunkra nem komfortos. Erről egy másik alkalommal írok.


Tehát az egyik legnagyobb – ha nem a legnagyobb – vágyunk az életben, hogy szeressenek és elfogadjanak minket olyannak, amilyenek vagyunk. Persze van, aki sajnos még az érzést is elnyomja magában, hogy zavarja, hogy másoknak szeretne megfelelni, hova tovább neki is elfogadásra és szeretetre van szüksége.


Mi történik, ha ez a megfelelési vágy túl jól végzi a dolgát és olyan erős, hogy igazi önmagunkat háttérbe szorítja?


Boldogtalanná tesz. Elveszi az erőnket és energiánkat. A túlzott megfelelés miatt érezhetjük úgy, hogy azt sem tudjuk kik vagyunk. A legrosszabb esetben meg is betegíthet minket.


Apropó álarcok. Milyen alarcaink lehetnek?

A jó fej, a humoros, a vicces, a mindent tudó, a mindent megoldó, a munka hőse, a konyhatündér, a tündi bündi, a kedveske, az empata, Mrs. vagy Mr. Tökéletes …És még?


Neked mi a jellemző álarcod? Esetleg több is van?

Igen ám, de mi van az álarc mögött, ha benézünk és megpillantjuk önmagunkat? Ha egyáltalán meg akarjuk pillantani. Mert valamiért sajnos hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az nem olyan szép, mint az álarc. Pedig én mondom, hogy ez nem így van, az egyetlen gond, hogy általában nem is ismerjük igazán. Még pedig, amit nem ismersz igazán, honnan tudod, hogy milyen? Hogyan alkothatsz róla véleményt? Honnan tudod, hogy rossz?


Mit tudsz tenni a megismerésért? Erre való az önismeretünk fejlesztése.

De most szeretnék gyakorlati fogódzkodót is adni, hogy hogyan tudsz elindulni a túlzott megfeleléstől való megszabadulásban:


Felismerés:

Az első aprónak tűnő, de annál fontosabb lépésként igazán nagy eredmény az is, ha egy helyzet kapcsán utólag felismered, hogy ezt már megint ezért tetted vagy mondtad, hogy megfelelj.


Nagyon hatékony, ha a nap végén számba veszed, hogy egészen konkrétan hányszor és milyen helyzetekben jött elő megint, hogy valamit csak azért tettél meg, mert úgy vélted, ezt mások szerint így kellett tenned, de legszívesebben nem csináltad volna.

Figyeld meg, hogy hányszor nem azt mondtad, amit igazán gondoltál, helyette azt mondtad, amit szerinted hallani szerettek volna és ezt is jegyzeteld le.



Mi van emögött:

Nézd meg, mi van emögött. Mit hiszel, ha nem teszed, amit szerinted elvárnak, mi fog történni? Ilyen mondatokhoz juthatsz el: nem fognak szeretni, lustának fognak tartani, önzőnek fognak gondolni, butának fognak tartani, nem fognak elfogadni. stb. Ezek a gondolatok szinte biztos, hogy nem igazak, ezeket hozzuk magunkkal egészen gyermekkorunktól a kondícionáltságunkkal (de valójában érzékelésünk egészen a legkorábbi magzati szakasztól raktározza emlékeinket), de erről majd egy későbbi bejegyzésben írok.


Változás:

Mit tegyél, ha ezeket a megtörtént szituációkat összegyűjtötted? A fokozatosság elvét követve kezdetben az is elég, ha elképzeled, mit kellene máskor ehelyett tenned, mondanod és mi lenne az az apró lépés, ami azt mutatná egy következő helyzetben, hogy léptél előre a túlzott megfelelés leküzdésében? Mi lenne ez az apró lépés, amit másként csinálnál, mint korábban?

Ami a leghatékonyabb, ha minél részletesebben beleképzeled magad abba a helyzetbe, amikor már picit másként, talán határozottabban, talán jobban kiállva magadért cselekednél. És talán még milyenebb lennél? Mindez hol történne? Mit mondanál? Hogyan gesztikulálnál? Milyen érzés lenne ez neked?


Gyakorlatba ültetés:

Ha már eleget gyakoroltad, egyszer csak észre fogod venni már a helyzetben és nem utólag, hogy megint készülsz megadni magad a túlzott megfelelési vágynak.

És ott lesz egy gyakorlási lehetőség, hogy tegyél egy apró lépést, ami picit más, mint a korábbi helyzetekben. Majd utólag értékeld is. Ha elsőre nem sikerült és másodszorra sem, ne csüggedj, próbálkozz tovább. Tudod, hogy most olyan dolgot változtatsz meg te magad (külső segítő nélkül), ami legalább annyi idős, mint te.

Előfordulhat, hogy a család, barátok, ismerősök, kollégák, főnököd nem tetszését fogod kiváltani, mert furcsa nekik a pici és új lépés :), amihez előre gratulálok! :) Ez is mutatni fogja, hogy a legjobb úton haladsz és sikerült valamit másként tenned, mint korábban. Ez teljesen normális és a folyamat velejárója.



(A cikknek lesz folytatása.)


Ha szeretnéd letenni a túlzott megfelelést és együtt kezdenél bele vagy elakadtál, fordulj hozzám bizalommal.

https://www.pszichecoaching.hu/megfeleles-nelkuel


Mariann

​© 2020 by Psziché Coaching

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now