Rossz érzések megszüntetése 6 lépésben - fókuszolás

Mindannyiunknak vannak kialakult stratégiái a nehéz helyzetekkel való megküzdésre, ha nem is teljesen tudatosan. Ma hoztam nektek még egyet.

Kívülről tudjuk, hogy mit tehetünk a koronavírussal szembeni védekezésért, követjük a híreket, próbáljuk visszaszerezni a kontroll érzését az életünk felett, ami gyökeresen megváltozott.

Ennek ellenére sokunknál akkor is ott marad a szorító érzés a gyomrunkban, mellkasunkban, netán a torkunkban. Akár egy-egy konfliktus kapcsán is érezhetjük. Miért?

Egy rövid esetleírás részletet hoztam egy korábbi ülésemről, amely segítségével szeretném nektek megmutatni a fókuszolás módszer lényegét.

„Kliens - Összevesztem a Párommal, mert úgy éreztem kioktat…
Én – Mit érzel a testedben?
Kliens - Feszíti a gyomromat.
Segítő - Mihez hasonlít?
Kliens - Akkora mint egy golf labda, feszít, nyomja a gyomromat …
Kliens - Mire emlékeztet ez a feszítő érzés, ami akkora, mint egy golflabda? Mikor éreztél ilyet?
Kliens - Arra emlékeztet, amikor gyerekként valamit csináltam és a szüleim elé kellett állnom, akik leszidtak…
Segítő - Most lépj hátrébb a problémától és megkérlek rá, hogy keress ennek az emléknek egy szót vagy szimbólumot.
Kliens - Olyan, mint egy zavaros tó, éppen készül kitörni a vihar felette. Én ott vagyok a tó közepén egy csónakban és nem tudok kijönni.
Segítő - Milyen ott lenni a közepén és hogy nem tudsz onnan kijönni?
Kliens - Egyedül vagyok, kiszolgáltatott, magamra hagytak, nem tudok onnan kijönni … Alkalmatlannak érzem magam.
Segítő - És mi okozza ezt az alkalmatlanságot?
Kliens – Ahogy ránézek magamra tó közepén, nem tudok kijönni onnan, arra jövök rá, hogy mindent megteszek az életemben ennek elkerüléséért, hogy ne érezzem magam alkalmatlannak, de valójában folyton ez van bennem … Ahogyan gyerekkoromban éreztem magam, amikor leszidtak.

Erről szól a fókuszolás módszere. És bármilyen helyzetben alkalmazható.

Ha rátalálunk a testi érzetünk jelentésére, akkor maga a megértés megkönnyebbülést hoz. Ezek után elgondolkodhatunk rajta, mit jelent számunkra az alkalmatlanság, hogy a példánál maradjunk. És hogy valójában, milyen más jelentése lehet még az eseményeknek.

A fókuszolás módszere Eugene T. Gendlin (ejtsd: özsén zsendlin) amerikában élő osztrák származású filozófus és pszichoterapeuta nevéhez köthető.

A módszer alapja, hogy testünkben zsigeri szinten megtalálható minden lelki helyzetmegértés kulcsa, ezáltal lehetőségünk nyílik a nem tudatos elfojtások feszültségének csökkentésére. Sokszor csak azt érezzük, hogy feszít a gyomrunk, mellkasunk, torkunk. Ezek a feszültségek a testi érzetekre való fókuszálással feloldhatók.

Mindennapjaink során számtalan inger – érzelem és indulat – megy keresztül testünkön és el is raktározódnak, így működünk mi emberek. Ezek az elraktározott érzelmek meghatározzák állapotunkat, hangulatunkat és kellemetlen problémákhoz, kapcsolati játszmákhoz vagy ismétlődő hibákhoz vezetnek.

Összefoglalva a módszer nem más, mint tudatos és módszeres befelé fordulás, és a problémáink nem racionális (hanem annál mélyebb) szintű megértése. Tehát a módszer a testi érzetek nyomvonalán jut el az emlékek, élmények és érzelmek megértéséig.


A sikeres fókuszolás által nem csak az aktuális probléma oldódik meg, hanem fogékonyabbakká válunk a belső dilemmáink és összefüggések felismerésére, megértésére, feldolgozására.


Az alábbiakban segítségként leírom a fókuszolás lépéseit, amit máris kipróbálhatsz


1. Teremts egy kis szabad teret magadnak

Az első lépésként teremtsd meg a fókuszolás feltételeit, ez az egyedüllét a lakás egyik pontjában és egy kényelmes, ellazulást segítő testhelyzet felvétele. A legjobb lehunyt szemmel végezni a gyakorlatot.

Tegyél fel magadnak egy kérdést, amire választ keresel? Például, hogy megy sorom? Mi az, ami leginkább okozza a feszültségemet a mostani helyzetben?

Most kezdj el figyelni testi érzeteidre. Figyelj befelé, talán a gyomrod, mellkasod vagy nyakad tájára.

Érezd meg, hogy mi jelenik meg ott, ha felteszed magadnak a kérdést.

Most pedig figyeld meg azt az érzést, ami megjelenik a feltett kérdés kapcsán.

Bármit érzel, bármi kéri a figyelmed, vedd fel vele a neked leginkább megfelelő távolságot, mintha kívülről néznél rá.

2. Az átélt érzet

Megkérlek arra, hogy abból az érzésből, ami megjelent, válaszd ki azt, ami a leginkább kéri a figyelmed, amivel leginkább foglalkozni szeretnél.

Kívülről rátekintve próbáld megérezni, hogy milyen testi érzést kelt a probléma minden egyes részlete a testedben. Ne gondolkozz! Csak figyelj. Éld át az érzést mindazzal, ami kapcsolódik hozzá.

3. Fogantyú

Keress magadban egy képet, egy szót, egy hangot, emléket, szimbólumot, ami leginkább kapcsolódik ehhez a testi érzéshez és leginkább kifejezi azt, ami a kérdésed mögötti problémát jelenti.

Adj magadnak időt ennek megtalálására.

Itt tudod megtalálni az első kapaszkodót abból a képből, szimbólumból, azt a szót vagy mondatot, ami a leginkább kifejezi a probléma minőségét.

4. Rezonáltasd

Mond ki magadban a szót, vagy idézd fel az emléket vagy szimbólumot és figyeld, hogy a tested mit jelez vissza.

Ha rátaláltál a problémahalmazt számodra leginkább kifejező szóra, mondatra, megkönnyebbülést fogsz érezni vagy az átélt érzés bármilyen változása következik be, ez a rezonálás. Ez annak a jele, hogy a bizonytalan testi érzésed jelentést nyert.

5. Tegyél fel kérdéseket az átélt érzetnek

Kérdezd meg magadtól, hogy mi az ami az egész problémát ilyenné teszi? Mi okozza?

Csak a testi érzésre figyelj. Ha a válasz hamar jön, fellélegzés és megkönnyebbülés követi. Ez a felismerés érzése.

6. Fogadd az üzenetet, ami érkezik Ami a váltással érkezett, azt üdvözöld magadban és helyezd el egy biztonságos helyre, a neked leginkább megfelelő módon (képzeld el, ahogy beteszed egy szekrénybe vagy magadon kívülre helyezed). Köszönd meg a testednek a bölcsességét és amit megmutatott.

Ne kezdjél el arra törekedni, hogy rögtön megértsd, amit átéltél, csak őrizd az érzést, ami utána maradt benned.


A kliens, akiről írtam a bejegyzés elején végül a csónak oldalán talált egy evezőt, amivel ki tudott jönni a tó partjára, majd az azt követő beszélgetésben azt vizsgáltuk meg, hogy valóban alkalmatlan-e vagy "csak" az emlékei aktivizálódtak ebben a helyzetben és a múltra reagált az érzelmeivel. Mi a véleményetek?


Te is rátalálhatsz a megoldásodra a módszer által.

Fotó: Lakner Kinga (http://www.kingalakner.com)


​© 2020 by Psziché Coaching

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now