Energiaszint és elhelyezkedési esélyek

Frissítve: júl 2

Tippek álláskeresőknek az energiaszint fenntartására


A mai bejegyzésben olyan gyakorlati tanácsokat hoztam, amivel segítségedre leszek a saját energiaszinted fenntartásában az álláskeresés alatt.

Az a tapasztalatom, hogy ebben az időszakban ez az egyik kulcsa a sikeres és lehetőség szerint minél gyorsabb elhelyezkedésnek. Ha nincs energiád, nem tudod magad aktivizálni. Ha nem aktivizálod magad, kevésbé tudsz befolyással lenni az eseményekre, ezt pedig biztosan nem szeretné senki sem. Amikor átmenetileg csökken az energiád-mert ez ebben az időszakban változik-, nagyon fontos, hogy minél hamarabb visszahozd. Szándékosan nem azt írtam, hogy visszajöjjön, mert ezért tudatosan mit tehetünk. Hamarosan mutatom, hogy hogyan.

Kezdjünk is neki. A múltkori bejegyzésem (link) arról szólt, hogy milyen mélységeket élünk meg, amikor elveszítjük állásunkat, amikor átadják az „elbocsájtó szép üzenetet”.

Olvashattátok, hogy a munka identitásunk fontos része, segít önmagunk meghatározásában, ezért ebből elveszíteni egy darabot, olyan mintha magunkból veszítenénk egy értékes részt, éppen ezért az elvesztés gyásszal jár, mélységekkel, nehéz érzésekkel. Fontosnak tartom ezeket az érzéseket megélni, hogy átléphessünk az újra aktivizálás időszakába.


A napi rutin kialakítása ebben az időszakban az öngondoskodás fontos eleme. Ezt senki más nem tudja megtenni helyettünk, mi magunk teremthetjük meg és csakis előnyünk származik belőle. A cél energiaszintünk fenntartásával erőforrásaink aktivizálása, ami által megadhatjuk magunknak a kontroll érzését, hogy igenis van befolyásunk a sikeres elhelyezkedésre.

Kezdjük is az alapvető keretek kialakításával, amellyel biztonságot adunk magunknak egy átmenetileg bizonytalan helyzetben.


1. Önsajnálat felszámolása


Mi hat a napi ritmus kialakítása és tartása ellen? Többek között az önsajnálat, ami belesüllyeszt bennünket a tétlenség csapdájába. Miért jobb sajnálni magunkat, mint elkezdeni cselekedni? Sokszor a kudarctól való félelem áll emögött. Félünk, hogy nem tudunk elhelyezkedni, nem tudjuk merre induljunk, hogyan érjük el a célunkat.

És mivel félünk, hogy nem sikerül, ezért inkább el sem kezdjük, így biztosan nem szembesülünk vele, hogy kudarcot vallunk. Azonban az álláskeresés is egy tanulási folyamat, amit képesek vagyunk egyre jobban és jobban csinálni. Mi kell hozzá?

Egy biztos, rugalmas gondolkodás.

Sokszor az a tapasztalatom, hogy saját hiedelmeink, rejtett félelmeink, kötött elképzeléseink, valódi szükségleteink és erősségeink pontos ismeretének hiánya mind-mind korlátoznak, megakadályoznak a sikeres álláskeresésben, a tágabb perspektívák meglátásában. Ha ezeket elkezdjük felszámolni – akár szakember segítségével, akár anélkül – máris nyílnak a lehetőségek és pozitív hatással van az energiaszintünkre is, amikor rájövünk, több lehetőségünk van, mint azt gondolnánk.


2. Napi rutin


Ha az önsajnálattal való leszámolást kipipáltuk - amit lehet, hogy többször is meg kell tennünk majd ebben az időszakban -, jöhet a napunk megtervezése.

Ne hagyjuk az időt haszontalanul kifolyni a kezünk közül. Tartsuk meg továbbra is a korábbi napi ritmust. Tehát reggel keljünk fel és végezzük el az álláskeresési folyamat aznapi feladatait, mintha ez lenne a főállásunk, amiről a következő bejegyzésben fogok írni részletesen, de előzetesen ebből egyet most is megosztok veletek: tartsuk a kapcsolatot a külvilággal, ne zárkózzunk be! Ami majd az álláskeresés folyamatában kiemelt jelentőségű lesz végig.

A napi rutinba beletartozik a rendszeres étkezés, a szünetek beiktatása és a "munkanap" lezárása is.


3. Testmozgás


Tudom a csapból is az folyik, hogy mindenre jó a testmozgás és tényleg.

De miért is segít minket most? Ez az időszak tele van nehéz érzésekkel, időnként kifejezetten rossz hangulattal, mélypontokkal, a haszontalanság és talán még az eredménytelenség érzésével is.

Először is a sportnak mindig van eredménye aznap és hosszú távon is. Aznap az is eredmény, hogy érzed, hogy az izmaidat megdolgoztattad, az állóképességedet, kitartásodat fejlesztetted. Tehát sikerélményed lesz, megcsináltad. Ami pedig visszahat a lelkierődre is. Tűzz ki magadnak egyéni csúcsokat vagy rész célokat, ami további erőt ad majd.

Emellett a mozgásnak és a fizikai erőkifejtésnek van még egy a hangulatodra és stressz szintre gyakorolt pozitív hatása, endorfint termel, amitől jobban fogod magad érezni. Ez törvényszerű. Persze, ha éppen úgy terheled magad, ami még éppen jó számodra, nem most kezdj el maratoni távot futni, ha azelőtt még csak nem is futottál. A sport lehet egy kiadós séta, futás, torna és ezek mind-mind ingyenesen elérhető lehetőségek.

4. Megfelelő mennyiségű alvás


Most, hogy reggel nem kell kelni, csábító lehet, hogy fent maradjunk és megnézzünk egy-egy filmet, sorozatot. Azonban, ha nem alszunk eleget, veszítünk az energiánkból, így a motivációnkból, a koncentrációs képességünkből és ezekre most nagy szükségünk van.

Ha mégis filmeznénk, részesítsük előnyben a hangulatunkat pozitívan befolyásló filmeket.

5. Külső rend


Mosatlan pohár, tányér, széthagyott ruhák, nincs beágyazva … Nem kell a szőnyeg rojtokat fésűvel igazgatni, de a minket körülvevő környezet visszahat ránk, segít a belső rendezettségben. Emellett pedig ez egyel több pontja az életünknek, amire van befolyásunk ebben az időszakban és minél inkább érezzük, hogy irányíthatjuk a minket körülvevő dolgokat, annál inkább erőt ad, hogy ezt a helyzetet is képesek vagyunk pozitívan befolyásolni.

6. Tanulás


Temérdek ingyenes lehetőség van egy-egy a szakmánkat, érdeklődésünket érintő témában. Ezt az időszakot kihasználhatjuk tájékozódásra, új információk gyűjtésére, tanulásra. Miért jó ez? Ha valamiről egyre többet tudunk, amiért mi magunk aktívan teszünk, visszahat az önbizalmunkra, ami sokkal nagyobb mértékben kihatással van az elhelyezkedésünkre, mint azt gondolnánk. Ha bízunk magunkban és a képességeinkben, az át fog menni a kiválasztási folyamat során a HR-esnek és a szakmai vezetőnek is, amivel pozitívan befolyásolhatjuk a kiválasztást, azaz, hogy minket vegyenek fel.

7. Reális helyzetértékelés, reális optimizmus és figyelem másokra


Ez nem a "hurrá optimizmust" jelenti, vagyis nem kell örülnünk a helyzetünknek, azonban érdemes körbe nézni, mások milyen gondokkal küzdenek. Talán vannak, akiknek segíteni is tudnánk akár csak egy beszélgetéssel, vagy akár önkéntes munka keretében. Jó érzéssel tölthet el bennünket a hasznosság érzése, és hogy másoknak segíthetünk.


Ne feledjük, nem mindenre van teljes mértékben ráhatásunk, azonban az energiaszintünket mi magunk képesek vagyunk tudatosan befolyásolni, használjuk ki ezt a szuperképességünket.

A következő bejegyzésben az álláskeresési napi rutin kialakításáról írok, tartsatok velem.

Áhli Mariann

magánéleti - karrier - KKV coach

Ha hasznos volt a bejegyzés, lehet, hogy másoknak is az lehet, kérlek oszd meg ismerőseiddel.

Fontos, hogy tudjam, tetszett-e a cikk, ami lelkesít. Örömmel tölt el, ha jelzed felém a tetszik gombbal.

Ha szeretnél követni, használd a “Követem” gombot, így tudsz értesülni a legújabb bejegyzéseimről.

​© 2020 by Psziché Coaching

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now